Positionering

Positionering
= Hoe kijkt de mogelijke consument tegen het product aan tov andere producten.
Brainposition: het beeld en imago dat de doelgroep heeft van het product
Veel gebruikte positioneringsdimensies zijn:
- Instrumentele producteigenschappen: bv techniek, merkimago of vormgeving;
- Expressieve producteigenschappen: bv geluk, status of gezelligheid;
- Concurrenten die soortgelijke producten verkopen;
- Toepassingsmogelijkheden of gebruiksvoordelen waaraan het product of dienst wordt gekoppeld;
- De gebruiker van het product, inclusief zijn ideale zelf.
Belangrijk hulpmiddel: positioneringmatrix of positioneringkaart (perceptual mapping)
(assenstelsel waarbij de assen de dimensies voorstellen die de consument belangrijk vind). Op deze kaart is te zien in welke mate ieder product iets van de desbetreffende eigenschappen bezit, en welke merken het meest op elkaar lijken.
Marktsegmentatie: afnemer centraal
Positioneringssegmentatie: draait om de relatie tussen het product en concurrerende artikelen of tussen producten koper.