Oriëntatie koopgedrag UPO BPO RAG
Er wordt door Howard en Sheth drie soorten oriëntatie- en koopgedrag onderscheiden (B2C):
1.Uitgebreid probleemoplossend aankoopgedrag (UPO)
(Complex buying behaviour)
De aanschaf is belangrijk en men gaat eerst uitgebreid informeren en orienteren.
(bij high-involvementproducten)
2. Beperkt probleemoplossend aankoopgedrag (BPO)
(Dissonance reducing buying behaviour)
Producten waarmee de consument al enigszins bekend is of hem minder interesseert zoekt hij hooguit wat aanvullende informatie, bijvoorbeeld over de prijzen van onbekende merken voordat hij het product koopt
3. Routinematig aankoopgedrag)(RAG)
(Habitual buying behaviour)
Voor low-involvementproducten/ weinig interesse producten of impulsaankopen handelt de consument uit gewoonte (merkentrouw) of interesseren hem de eventuele verschillen tussen de merken niet.
Het volgende overzicht komt hiermee meestal overeen:
|
Uitgebreide probleemoplossend koopgedrag (UPO) |
Beperkte probleemoplossend koopgedrag (BPO) |
Routine aankoopgedrag (RAG) |
Risico |
Aanzienlijk |
Redelijk |
Beperkt |
Betrokkenheid |
Hoog |
Gemiddeld |
Laag |
Aankoopfrequentie |
Laag |
Normaal |
Hoog |
Aantal overwogen merken |
Veel |
Enkele |
Geen |
Informatievergaring |
Uitgebreid |
Middelmatig |
Weinig |
Prijs |
Hoog |
Redelijk |
Laag |
