Merkenbeleid
Hieronder vind je o.a uitleg over: merkenbeleid, merkensoorten, fabrikantenmerken, distribuantenmerkDownload Merkenbeleid
Bekijk Screencast/videouitleg.
Filmpje over 15 bekende logo's en hun ideen er achter.
Merkenbeleid
beleid tav merken en merkensoorten
Merkensoorten:
- Merknaam: dat deel van het merk dat uitspreekbaar is
- Beeldmerk: deel van het merk dat herkend kan worden (logo)
- Handelsmerk (trademark) ®: beschermd in merkenregister
Doel van merk: merkentrouw opbouwen
- onderscheiden van concurrenten
- eigen identiteit/ imago
- vertrouwensband
- sterk merk is minder afhankelijk van wederverkopers
Fabrikantenmerken:
- individueel; b.v. blue band
- heeft hiervoor verschillende A en B merken.
- collectief: Philips
- combinatie van beide: Opel Corsa
A-merk: - vaak hoog kwaliteitsniveau
- 70-80% distributiespreiding/verkrijgbaar van alle winkels die productsoort verkopen
- vaak landelijke reclame
B- merk: mist ten minste 1 van de onder A genoemde eigenschappen (niet landelijk geadverteerd, lage distributie)
Winkel/Distribuantenmerken:
Huismerken/private label = Merkartikelen van distribuanten met fantasienaam (Perla Koffie)
Eigen merken = Producten onder eigen naam aanbieden (bijv HEMA)
Witte merken = ongemerkte artikelen = generieke merken
Alleen de soortnaam wordt vermeld
Merkstrategieën:
1 Uitsluitend fabrikantenmerken: 1 of meer met groot marktaandeel
2 Uitsluitend distribuantenmerken: Verkopen artikelen als winkelmerken
3 Gemengde merkenstrategie (1+2)
Multibrand strategie , bv. Unilever heeft meerdere A en B merken
Maar ook:
4 lijnextensie: merkeigenaar voert aan reeds bestaand merk een productvariatie in dezelfde productgroep toe
bijv. Heineken Ice cold
5 merkextensie: merkeigenaar voert merknaam ook in andere productgroep toe
bijv: Bicpennen en aanstekers
Soorten merken:
- Individuele merken
- Familiemerk of paraplumerk: Verschillende producten in verschillende productgroepen onder 1 merknaam bijvoorbeeld: Philips
Screencast/videouitleg
Je kunt het ook full screen bekijken door op te drukken en aparte onderwerpen bekijken door bij de inhoudsopgave op het onderwerp te klikken.