Marketing
Indeling ontwikkeld door de Boston Consulting Groep, waarbij producten (of organisatieonderdelen of klanten) beoordeeld worden als
verhouding tussen marktgroei en marktaandeel.
De volgende indeling is er: dog (lage marktgroei, laag marktaandeel),
cash cow (lage marktgroei, hoog marktaandeel),
star (hoge marktgroei, hoog marktaandeel),
question mark (hoog marktgroei, laag marktaandeel).
Op basis van de analyse en indeling kan een strategie bepaald worden:afstoten, vasthouden, oogsten, uitbouwen, (divest, harvest, hold, build)
verhouding tussen marktgroei en marktaandeel.
De volgende indeling is er: dog (lage marktgroei, laag marktaandeel),
cash cow (lage marktgroei, hoog marktaandeel),
star (hoge marktgroei, hoog marktaandeel),
question mark (hoog marktgroei, laag marktaandeel).
Op basis van de analyse en indeling kan een strategie bepaald worden:afstoten, vasthouden, oogsten, uitbouwen, (divest, harvest, hold, build)
Zie figuur: basisboekmarketing © Noordhoff
http://www.managementstart.nl/artikelen/s14.html
GE matrix: