Welkom op de site van Economie Leer Kracht.
Hier vind je GRATIS hulp bij economie van VMBO tot HBO. Van docenten voor studenten en docenten.

Leerkrachten

Over screencasting:

 

Volgens Wikipedia: Een screencast is een digitale opname van computerbeeldscherm door gebruik te maken van software die vastlegt wat er op het beeldscherm gebeurt. Vaak zijn deze screencasts voorzien van commentaar van de maker.

Een screencast is in essentie een filmpje van wat een computergebruiker ziet op zijn beeldscherm.

 

De screencasts zijn gemaakt met Camtasia Studio 7 een screencast-software die tegen redelijke kosten (+/- 120 euro) via www.slim.nl en www.surfspot.nl voor aangesloten scholen en docenten aan te schaffen is.

Ik maak bewust geen gebruik van bijvoorbeeld Adobe’s Captivate aangezien deze licentie vele malen duurder is (rond de €1000) en voor mij ook minder makkelijk is in het gebruik.

Bij Camtasia zijn er duidelijke video-tutorials en er is een ondersteuningssite waar je vragen kunt stellen.

Zie http://www.techsmith.com/learn/camtasia/default.asp

Het boek ‘Camtasia Studio 6, the definitive guide’ van Daniel Park is ook een aanbevolen aanvulling.

Screencasting via www.screencast.com is gratis tot 2 Gigabyte bandbreedte per maand. 

Zie http://www.screencast.com/tour.aspx voor de mogelijkheden en prijzen.

Jing is ook een mooi en goedkoop alternatief, maar daar kan ik geen quiz/toets mee maken en die wil ik wel zo veel mogelijk opnemen om de interactie te vergroten. Bovendien kunnen de screencasts bij Jing maximaal 5 minuten lang zijn.

Raadpleeg http://www.techsmith.com/camtasia.asp http://www.adobe.com/products/captivate/ en http://www.jingproject.com/ voor meer info over capturing, screencasten en de mogelijkheden.

Bij mijn screencast maak ik gebruik van onderzoek naar het leereffect van basisprincipes voor Educatieve Multimedia vervat in  Richard E Mayer’s ‘Multimedialearning’ (2001)

 

kijk ook eens op: 

http://voicethread.com/ hiermee kun je opmerkingen on-line zetten bij een bepaalde opdracht.

 

je kunt er mee "praten in de wolken/cloud"

 

 

Ik maak daarbij zo veel mogelijk gebruik van onderstaande principes:

  • Redundancy principle. Een multimedia uitleg wordt beter begrepen bij woorden alleen in plaats van woord en tekst (behalve bij moeilijke woorden of onduidelijke spraak).
  • Segmentation principle. Korte hapklare stukken
  • Signalling principle. Duidelijke hoofdlijnen en koppen/headings
  • Personalization principle. Een multimedia uitleg wordt beter begrepen bij een persoonlijke manier van uitleggen dan bij een formele.
  • Spatial contiquity principle. Een multimedia uitleg wordt beter begrepen bij tekst naast de afbeeldingen op het scherm.
  • Coherence principle. Een multimedia uitleg wordt beter begrepen als overbodige informatie weggelaten wordt.
  • Modality principle. Een multimedia uitleg wordt beter begrepen bij animatie en vertelling dan bij animatie en tekst op scherm.
  • Temporal contiquity principle. Een multimedia uitleg wordt beter begrepen als animatie en vertelling gesynchroniseerd zijn.
  • Individual difference principle. Er is geen “one size fits all”.  Dat wil zeggen: er zijn  verschillende leerstijlen en voorkeuren.


Joomla template made by HeJian