Assortiment
Hieronder vind je uitleg over verschillende onderdelen van het assortiment.Bekijk Screencast/videouitleg.



Assortiment = Totaal aan goederen en diensten dat door een organisatie aangeboden wordt
Assortimentskenmerken/ dimensies.
- Assortimentsbreedte:
Het aantal verschillende productgroepen binnen een assortiment.
breed ↔ smal
- Assortimentsdiepte:
Het aantal varianten binnen een productgroep.
diep ↔ ondiep
- Assortimentsconsistentie:
De onderlinge samenhang tussen de verschillende productgroepen met betrekking tot behoefte en eindgebruik o.a.
consistent ↔ niet consistent
- Assortimentshoogte:
Het ongewogen gemiddelde prijsniveau van de productgroepen.
hoog ↔ laag
- Assortimentslengte:
Het gemiddelde aantal productgroepen dat men heeft
lang ↔ kort
Assortimentsstrategieën.
Productdifferentiatie:
Kleine veranderingen aanbrengen op het basismodel om hierdoor je markt te vergroten.
Parallellisatie:
een bedrijf brengt meerdere producten bijeen die in dezelfde bewerkingsfase bevinden,
Specialisatie:
beperken tot enkele of een productgroep.
Trading up:
betekent dat een fabrikant een hoger geprijsd / of beter artikel aan de productgroep toevoegt, in de hoop dat de afzet van de andere producten verhoogd. Doel is dat de kwaliteit van dat ene product “af gaat stralen” op de lager en kwaliteit iets mindere producten.
Trading down:
er wordt een lager geprijsd product toegevoegd, de duurdere producten zullen hun kwaliteit en prestige gaan afstralen op het goedkopere product, waardoor de afzet van dit product toeneemt.
Pricelining: € 49, € 69, € 89 (Pearle)
20-80 regel: 20% van de producten zorgt voor 80% van de omzet