Welkom op de site van Economie Leer Kracht.
Hier vind je GRATIS hulp bij economie van VMBO tot HBO. Van docenten voor studenten en docenten.

Oriëntatie koopgedrag UPO BPO RAG

Er wordt door Howard en Sheth drie soorten oriëntatie- en koopgedrag onderscheiden (B2C):

1.Uitgebreid probleemoplossend aankoopgedrag (UPO)

(Complex buying behaviour)


De aanschaf is belangrijk en men gaat eerst uitgebreid informeren en orienteren.

(bij high-involvementproducten)

2.        Beperkt probleemoplossend aankoopgedrag (BPO)

(Dissonance reducing buying behaviour)

Producten waarmee de consument al enigszins bekend is of hem minder interesseert zoekt hij hooguit wat aanvullende informatie, bijvoorbeeld over de prijzen van onbekende merken voordat hij het product koopt

3.        Routinematig aankoopgedrag)(RAG)

         (Habitual buying behaviour)

Voor low-involvementproducten/ weinig interesse producten of impulsaankopen handelt de consument uit gewoonte (merkentrouw) of interesseren hem de eventuele verschillen tussen de merken niet.

Het volgende overzicht komt hiermee meestal overeen:

 

 

Uitgebreide probleemoplossend koopgedrag (UPO)

Beperkte probleemoplossend koopgedrag (BPO)

Routine aankoopgedrag

(RAG)

Risico

Aanzienlijk

Redelijk

Beperkt

Betrokkenheid

Hoog

Gemiddeld

Laag

Aankoopfrequentie

Laag

Normaal

Hoog

Aantal overwogen merken

Veel

Enkele

Geen

Informatievergaring

Uitgebreid

Middelmatig

Weinig

Prijs

Hoog

Redelijk

Laag



icon Download Oriëntatie_koopgedrag














Joomla template made by HeJian