Welkom op de site van Economie Leer Kracht.
Hier vind je GRATIS hulp bij economie van VMBO tot HBO. Van docenten voor studenten en docenten.

Marketing




icon download Invloed_persoonlijke_ omstandigheden_consumenten



 De mogelijke invloed op het gedrag van consumenten wordt oa. dmv bovenstaand model weergegeven:



Persoonlijke omstandigheden:

Demografisch: leeftijd, geslacht, beroep, gezinsgrootte

Levenstijl:    Activiteiten: werk, hobbies

                   Interesse: samenleving, mode, muziek

                   Opinies: politiek, cultuur

Situationele factoren: specifieke koopsituatie

 Psychologische factoren:

 Behoeften en motieven

 Motivatie: drijfveer om doel te bereiken

 Primaire behoeften: aangeboren

Secundaire behoeften: aangeleerd

 Perceptie :

Hoe een persoon een product/dienst/communicatie ziet of interpreteert.

 Leerprocessen:

 Pavlov         Stimulus:een sterke innerlijke prikkel die aanzet tot actie

                   Respons: de reactie op bepaalde stimuli

                   Geconditioneerde reflex: belletje→ water in de mond

            =         Associatief leren

 Persoonlijkheid:

Ieder mens is een uniek individu

 Houding / Attitude: een op ervaring gebaseerde neiging om op een consequente manier te reageren op een bepaald idee of object. (aangeleerd)

 Drie componenten van een attitude:

1. Cognitieve component: iemands kennis en opvattingen van het object

2. Affectieve component: iemands emoties en gevoelens t.o.v het object

3. Conatieve component: iemands beoogde en feitelijke gedrag inzake het object

 Sociale invloeden:

 Cultuur:
aangeleerd het is een geheel van kennis,normen en waarden,symbolen die de leden van een bepaalde gemeenschap hebben ontwikkeld om aan hun gedrag en levenswijze vorm te geven.

 Kenmerken NL: keuzevrijheid, gelijkheid, afnemend belang geloof

 Subcultuur: cultuur in een cultuur bijvoorbeeld: Gothic, skaters, punk,, maar ook op basis van religie: Staphorst, Friezen

 Sociale klasse:
indeling in verschillende statusklassen:  

Er worden verschillende indicatoren gebruikt voor het bepalen van de sociale klasse:

-         Beroep

-         Bezittingen

-         Woonsituatie

-         Inkomen

-         Opleiding

-         Waarden en normen

 Verschillen in sociale klasse brengen ook verschillen in consumentengedrag met zich mee, een aantal hiervan zijn:

-         Verschillende koopmotieven wat betreft  kleding, woninginrichting en vrijetijdsbesteding

-         Mediagebruik

-         Zelfvertrouwen en de hieruit vloeiende mate van risico dat men neemt met het kopen van producten

-         Winkelgedrag, verschillende sociale klassen kopen bij verschillende winkels

 Referentiegroep:
een groep mensen die veel invloed heeft op iemands attitude en gedrag, omdat hij zich met die groep verbonden voelt of zich er mee vergelijkt.

 Gezinsinvloeden:

 Rollen in het koopproces:

Rollen in gezin

Fasen in de besluitvorming

Initiator

Verwerking van informatie

Beinvloeder

Beeordeling van producten

Beslisser

Koopintentie

Koper

Aankoop

Gebruiker

Evaluatie na aankoop

Gatekeeper

Doorgever van info

Betaler

 

 



Joomla template made by HeJian