Marketing
download Invloed_persoonlijke_ omstandigheden_consumenten
De mogelijke invloed op het gedrag van consumenten wordt oa. dmv bovenstaand model weergegeven:
Persoonlijke omstandigheden:
Demografisch: leeftijd, geslacht, beroep, gezinsgrootte
Levenstijl: Activiteiten: werk, hobbies
Interesse: samenleving, mode, muziek
Opinies: politiek, cultuur
Situationele factoren: specifieke koopsituatie
Psychologische factoren:
Behoeften en motieven
Motivatie: drijfveer om doel te bereiken
Primaire behoeften: aangeboren
Secundaire behoeften: aangeleerd
Perceptie :
Hoe een persoon een product/dienst/communicatie ziet of interpreteert.
Leerprocessen:
Pavlov Stimulus:een sterke innerlijke prikkel die aanzet tot actie
Respons: de reactie op bepaalde stimuli
Geconditioneerde reflex: belletje→ water in de mond
= Associatief leren
Persoonlijkheid:
Ieder mens is een uniek individu
Houding / Attitude: een op ervaring gebaseerde neiging om op een consequente manier te reageren op een bepaald idee of object. (aangeleerd)
Drie componenten van een attitude:
1. Cognitieve component: iemands kennis en opvattingen van het object
2. Affectieve component: iemands emoties en gevoelens t.o.v het object
3. Conatieve component: iemands beoogde en feitelijke gedrag inzake het object
Sociale invloeden:
Cultuur:
aangeleerd het is een geheel van kennis,normen en waarden,symbolen die de leden van een bepaalde gemeenschap hebben ontwikkeld om aan hun gedrag en levenswijze vorm te geven.
Kenmerken NL: keuzevrijheid, gelijkheid, afnemend belang geloof
Subcultuur: cultuur in een cultuur bijvoorbeeld: Gothic, skaters, punk,, maar ook op basis van religie: Staphorst, Friezen
Sociale klasse:
indeling in verschillende statusklassen:
Er worden verschillende indicatoren gebruikt voor het bepalen van de sociale klasse:
- Beroep
- Bezittingen
- Woonsituatie
- Inkomen
- Opleiding
- Waarden en normen
Verschillen in sociale klasse brengen ook verschillen in consumentengedrag met zich mee, een aantal hiervan zijn:
- Verschillende koopmotieven wat betreft kleding, woninginrichting en vrijetijdsbesteding
- Mediagebruik
- Zelfvertrouwen en de hieruit vloeiende mate van risico dat men neemt met het kopen van producten
- Winkelgedrag, verschillende sociale klassen kopen bij verschillende winkels
Referentiegroep:
een groep mensen die veel invloed heeft op iemands attitude en gedrag, omdat hij zich met die groep verbonden voelt of zich er mee vergelijkt.
Gezinsinvloeden:
Rollen in het koopproces:
Rollen in gezin |
Fasen in de besluitvorming |
Initiator |
Verwerking van informatie |
Beinvloeder |
Beeordeling van producten |
Beslisser |
Koopintentie |
Koper |
Aankoop |
Gebruiker |
Evaluatie na aankoop |
Gatekeeper |
Doorgever van info |
Betaler |
|