Welkom op de site van Economie Leer Kracht.
Hier vind je GRATIS hulp bij economie van VMBO tot HBO. Van docenten voor studenten en docenten.

Marketing

icon Download koopgedrag_ modellen


1.      Klassiek: Wet van Engel (1857):

 Als inkomen stijgt verandert bestedingspatroon en wordt er % minder aan voedsel, meer aan luxe en wonen uitgegeven. Huishoudelijk blijft ongeveer gelijk.

Omgekeerd geldt dit niet (bij inkomensdaling).

 2.        Stimulus- Respons model:

        

Input (stimuli)

->

Black Box

->

Output (consumentengedrag)
Besluitvormingproces van de consument.

Stimulus →             Respons

Men verklaart actie , niet waarom de actie is zoals die is (blackboxmodel)

 

3.        Lavidge & Steiner- model:

 

Bewustwording                                                     

         ↓                                    Kennis                           

Kennis                                              

         ↓                                    ↓

Positief gestemd

         ↓                                    Gevoel

Preferentie

         ↓

Overtuiging                              ↓

         ↓                                    Gedrag

Aankoop

 

N.B. Geen gedrag na de koop.

 

4.        AIDA-Model (Strong)

 Attention → Interest→Desire→Action

 Lijkt veel op componenten van attitude:   Cognitief (denken)

                                                        Affectief (voelen)

                                                        Conatief (handelen) 

 Deze modellen zijn niet algemeen geldend; ze zijn bijvoorbeeld niet geldig voor routinematig aankoopgedrag.

 Howard & Sheth hebben geprobeerd een volledig model te bieden uitgaande van de diverse soorten prikkels (exogeen en endogeen).

N.B. Ook aandacht voor wat er na de koop gebeurt.



Joomla template made by HeJian